Wasda??

Weeral een blog... den deze is van ons, voor ons en iedereen die iets wil weten over ons,waar we zitten, wat we doen, wat we gaan doen of reeds gedaan hebben met de MOBilome. Simpel dus, juist gelijk ons! Ge moet nie maar ge moogt altijd verder lezen...

zondag 21 oktober 2012

De zomer van 2012, part 3...

Ons "groot" verlof, hoe gaan ik da hier een beetje deftig samenvatten?? Het is ondertussen weeral enkele weken geleden maar ik zal m'n best doen teen en tander ietwat deftig uit de doeken te doen... Eén mega bericht, heel de verlof achtereen geschreven, gewoon part 3 van de zomer van 2012... Here we go!

Na ons Italië-tripke van enkel jaren terug naar Umbrië hadden we ons oog laten vallen op een ander deel van Italië. Het uiterste zuiden, den hiel van den bottin, Puglia en Bascilicata... Het mooie weer, de mooie stranden, de weinige toeristen het lekkere eten en Italië opzich deden ons bezwijken!

Vrijdag 24/08, "le grand depart" Zandvliet- Top Gotthard.
Ik had natuurlijk een extra dagske gepakt waardoor ik, na de nodige GPS-problemen, om 12u15 bij ons Vickske aan den bureau stond. Volledig gepakt, alles der op en der aan, vertrekken, zo simpel maar oh zo  zalig! We besloten zo snel mogelijk in de buurt van ons doel te geraken en dat bracht ons de eerste dag al bijna in de buurt van Italië. We spotten een camperplekkie in de buurt van de grens. Wij van de autostrade af en de GPS maar volgen, nu bleek dat plekkie boven op de Gotthard-pas te liggen. Der door of der over, der voorbij moesten we toch! Net als enkele jaren geleden richting Umbrië gingen we ook nu der over! Boven pitten en zaterdag, na een rustig ontbijt verder richting target!

Op den berg...
Zaterdag 25/08, Gotthard-Peschici
Zaterdag de rest van de kilometerkes afgebonjourd... Den duren diesel (tot 1,92 €/l) in Italië proberen te vergeten en bollen maar. We kwamen na een mooie rit op een redelijk uur aan in Peschici. We zochten daar een mobilplekkie en de hongerige maag werd snel gevuld met een rio-mare pastake... Het werd er duidelijk vroeger donker dan in den Belgique maar een kleine strandwandeling zat er toch nog wel in! Nog even opzoek naar het Historische centrum en daar was het ineens vollen bak "Passagiata"! Alle Italianen op hun best 't straat op en paraderen maar! Een gezellig marktje en volle terrasjes meer moet dat niet zijn... Wij ook een glaasje wijn en genieten maar, Italianen daar krijgde nooit genoeg van! Na een serieuze short-cut, boswandeling met de nodige doorn krassen tot gevolg moe maar voldaan de nest in.

Zondag 26/08 Peschici-Matinata
Na het ontbijt met nog steeds Belgische sandwicheskes en charcuterie reden we een eerste kleine dorpen tocht. We trokken door de Gargano Promontorio en het Foresta Umbra... Eigenlijk één groot natuurgebied waar het zalig rijden was, vergezichten over de zee, de kustlijn en het dichte, erg groene bos wisselden elkaar vlotjes af.

Eens in Matinata aangekomen begon de zoektocht naar een geschikt camperplaatsje. Het "hoogseizoen" was duidelijk al afgelopen en sommige plaatsen hadden de deuren al gesloten. We vonden toch een leuk plaatsje op een campingske tegen het water. Het duurde dan ook niet lang of we lagen met z'n tweekes te dobberen of te zonnen en te relaxen... Ik besluit een eerste keer m'n eigen van m'n sportiefste kant te laten zien en trek m'n loopsloefkes aan. Na nog geen tien minuten trekt alles dicht en na een half uur trekken ze de sluizen open. Hagelbollen als golfballen, gutsende regen, donder, bliksem en heel veel wind... Ik belsuit maar snel terug te draaien. Ons Vickske is ondertussen al ne keer of 10 aan't bellen maar ik kan met m'n natte vingers nie afpakken op den I-phone. Het water stroomt uiteraard in een riviertempo richting zee en ik begin al een vermoeden te krijgen waarvoor die telefoontjes. Aan de mobil blijkt er nen halven boom rakelings naast ons bakkie te zijn neergekomen en ons V in een kleine shock verkeerd. Gelukkig trekt da stormpje even snel weg als het kwam en laat het ons zonder schade achter... Ff bekomen, hapje eten en een filmpje zien in ons bakkie... Schoon dagske, dat beloofd.

Maandag 27/08 Matinata...
Koffie drinken aan de bar, cornetto (croissantje) derbij en naar het strand... Heel den dag met onze lamme botten zonnen, zwemmen, slaapke doen relaxen iets eten en een stukje gaan lopen... 's avonds eerste een heerlijk bruscettake met zalige tomaatjes en daarna gebakken patatjes met verse groentekes!! Holiday!!

Dinsdag 28/08 Matinata-Trani
Vandaag was het weer tijd om door te trekken. Uiteraard met de nodige dorpjes en tussenstops. We reden langs Monte sant Angelo via de "route touristique" naar Castel del Monte. Daar deden we een uitstapje naar de plaatselijke bezienswaardigheden en reden daarna door naar Trani.

Castel del Monte, merkwaardig bouwselke...

Trani, bycan by night...
Daar zochten we eerst een plekkie aan de jachthaven en bezochten het stadje. Rond 18u nog ne mega, vette cremeglace dus niet te vroeg aan tafel. Nog wat rondwandelen, heerlijk terrasje gevonden aan de haven (coctails @ 4,5€) en daarna heerlijk gegeten in resto "Corteinfiore", een topperke! Daar krijgde in een chique spel 5 verfijnde antipasti gerechtjes, ne verse, zelf gekozen vis in een heerlijk zoutkorstje, fleske wijn, agua en ne koffie met Sambucca voor geen 80 knotsen... We love Italie!! Buikske vol de nest in...

Woensdag 29/08 Trani-Capitolo
Met een heerlijk ochtend-zonneke opgestaan. Na het ontbijt zetten we koers verder richting zuiden. We stoppen eerst even in nen Ipercoop en zijn daar bijna nen halven dag aan het winkelen... Da spel is zo groot als half Zandvliet en staat boemvol heerlijke stuff, nie normaal. Al de kastjes van de mobil worden bol gezet door ons Vickske en welle weg! We vinden niet echt een plek in Polignano del Mare of Monopoli.  We komen terecht op camperplek “millenium” een beetje ten zuiden van Monipoli in Capitolo.

Dit is een mooi verzorgde plek vlak bij het strand.  De plaatsen zijn er mooi vlak gelegd en alles is voorzien! ’s Avonds shrimps & fish on the bbq, hetgeen de plaatselijke pussycat ook wel ziet zitten.  Uiteraard voorafgegaan door bruschetta’s!!!

Donderdag 30/08 Capitolo-Ostuni

Het strand in Capitolo was wel ok maar je kon niet zo heel goed in de zee door de rotsen dus we zetten onze tocht verder! Dorpentocht.... Halte uno, bezoekje aan de grotte de castellana, zeker de moeite en   achteraf spijt dat we de korte wandeling deden ipv de grande! Djukes. Wij verder richting achtereenvolgens Alberobello, Locorotondo, Martina Franca & Ostuni aandoen.
Trulli in Alberobello al was het ronde locorotondo plus bello
 Alberobello en Locorontondo staan bekend om hun Trulli, moet je gezien hebben al ging onze voorkeur duidelijk naar het iets rustigere Locorotondo.  Martina Franca was een andere parel waar het heerlijk slenteren was door de mooie lanen en steegjes . Nen  ijskoffie in café tripoli met een plaatselijk gebakske is nen absolute must!  In Ostuni zoeken we een plekkie vr de nacht & we doen uiteraard een passegiata.  Hier is het helaas vergeven van de Britten die blijkbaar met z'n allen gekomen zijn en zelfs nen trouw in't dorp hebben...We kozen weer een leuk plekkie om ons maagske te vullen, ook hier werden we weer bedolven onder een reeks gerechtjes, nie normaal. Als opwarmerke een keur aan antipasti, deze keer wel een stuk of 10 gerechtjes: gevulde courgettebloemen, verse ricotta, stoofpotje van champignons met worst, visballetjes, polenta met olijven, aspergeflan...  Daarna nog een pasta en gelukkig hebben we geluisterd naar de vrouw des huizes en genen secundi meer besteld! De parking waar we staan aan de rand van het dorp staat goed vol als we terugkomen & het duurt nog lang eer het stil wordt.  Gelukkig doet de wijn z'n werk en slapen we vlotjes het nachtje rond...

Vrijdag 31/08 Ostuni-Otranto
’s Ochtends zijn we vroeg weg, we ontbijten onderweg en rijden richting Lecce.  Aan de rand van de stad  konden we prima parkeren en al vroeg trokken we door de steegjes van Lecce. Ne koffie in de één of ander barreke en dan verder in de inmiddels bakkes hete zon door Lecce met z’n baroque’n’roll, echt over the top!

Nog wat olijfolie geproefd en ingeslagen en wij verder richting Otranto. Na opnieuw wat zoekwerk  viel ons oog op agriturismo “Agrumeto”.  Een 500m van't mooie rotsstrand met water dat zo blauw is dat het zeer doet aan de oogskes.  Ons Vickske kon er prima snorkelen en het was er heerlijk rustig! ’s Avonds lekker gebarbecued, lekkere vleeskes van de Ipercoop!!

Zaterdag 1/09 Otranto
Ikke 's morgens gaan lopen (joggen hé) en ons V al naar het strand... Heerlijk dagske op't strand! Meer moet dat niet zijn. 's Avonds nog ff naar Otranto om weer ne mega Passagiata mee te maken! Er was één of andere processie en wie al wel eens Italië zoiets heeft meegemaakt weet dat het dan alle hens dek is! De moeite! Nog nen gelato op den dijk en met het fietske terug naar de camper!

Zondag 2/09 Otranto-Gallipoli
Vandaag verlieten we 's morgens ons plekkie in Otranto en reden we richting de kaap! We dachten daar nog wel enkele mooi stranden en plekkies te vinden maar de kust was daar zo grillig dat er van kampje opslaan niet veel in huis kon komen... Gene panniek, het decor was prachtig om door te cruisen en een stukje in de middag kwamen we rond Gallipoli een mooi campingske tegen. La Vecchia Torre, of den ouden toren en uiteraard stond er daar ene...
Het campingske lag aan het water en tussen de bomen, zalig! Nog een paar uurtjes op het strand en een relaxed avondje aan de camper!

Maandag 3/09 Gallipoli
Dagje aan het water... Toerke gaan lopen en 's avonds Galippoli bezocht... Heerlijk gegeten en rustig gewandeld!

Dinsdag 4/09 Gallipoli
Als't goe is waarom veranderen?? Den tandem ne keer boven gehaald! Samen met ons V een hele voormiddag  onderweg geweest! 3 platte banden en een zeer gat verder kwamen we terug binnen gebold! Het ritje zelf was prachtig, mooie oude Masseriara's gezien (oude boerderijen) door de wijnvelden (met heerlijke druifkes) en langs het water! Nog een middagje luieren aan de plage... 's avonds pizzake gaan uithalen op de camping en waarschijnlijk op tijd de nest in!

Woensdag 5/09 Gallipoli-Taranto
Vandaag pakten we ons boeltje in en trokken we weer verder. We reden langs Nardo, de stad van de stampende stier en deden een wijndegustatieke in Manduria. De wijn was nen topper al steeg'm wel wa snel naar...
Wijntje tappen??

We reden vervolgens naar Oria, een buitenbeentje volgens de gidsen maar één ding is zeker, de rondrit loont!! Na een cremeke reden we terug richting kust en zochten we een plekkie in de buurt van Taranto. We stonden daar op een parkingske aan't water, lekker rustig en niemand in de buurt...

Donderdag 6/09 Tarant-Ceglie Messapica
Vandaag eerst naar de plage=uitstappen... Tegen de middag trekt het echter wat dicht en we doen een heerlijk dutje in de mobil! We hebben dat dutje wel nodig want we gaan alweer op een culinair avontuur naar een restoke dat je blijkbaar niet mag missen als je in Puglia bent. Al Fornello Da Ricci in Ceglie Messapica. Ook hier maken we dus een omwegje voor maar al snel blijkt ook dit zeker de moeite!! Heerlijk  gegeten en vooral een zalig wijntje gedronken!! Bovendien mocht ons bakkie een nachtje op de parking van de Ricci blijven staan en moesten we niet op zoek naar nen BOB, hehe!!

Vrijdag 7/09 Ceglie-Matera
Na ons heerlijk dineeke was het weer eens tijd om een strandje te zoeken! Heerlijk dagje aan een heel mooi baaike en 's avonds vandaar nog door gereden naar Matera, pizza onderweg. Daar konden we vrij staan aan de begraafplaats, altijd makkelijk...
Baaike...mmmm
Zaterdag 8/09 Matera-Maratea
Vandaag bezochten we Matera, de stad in den berg! Eerst met de fiets een stuk omhoog, fietske vastmaken en een pittig wandelingske doorheen het historische centrum... De stad waar de film "the Passion off the Crist" werd opgenomen. Ook weer meer dan moeite! Tegen de middag viel onze frank dat we gene frank bij hadden en ons maagske begon toch al wat te grollen...

Iets vroeger dan eigenlijk gepland stonden we dus terug aan de mobil... Hup terug koers richting volgende stekkie, het werd Maratea... Na een klein zoektochtje konden we op een parkingske "veur niet" staan. Ikke nog ff met den Mtb omhoog gereden en ons Vickske 't eten gemaakt. Nog een mini passagiata en den beddenbak in.

Zondag 9/09 Maratea-Marina Di Ascea
Het werd nog eens tijd voor een strandje zeker... We belanden in Marina Di Ascea. Ook daar staan we weer op een parkingske tussen wat ander mobilisten, tegen het water. Onderweg pikten we wat seafood op en dat heeft daar 's avonds heerlijk gesmaakt! Nog even op't strand gezeten, glaasje vino en alweer een tintje bruiner slaapkes doen.
Maandag 10/09 Marina-Paestum
Op gestaan en nog eens den MTB van het rekje gehaald. Ikke toerke doen ons V al naar't strand... Ikke thuis komen en ook naar't strand. Enkele uurkes daar liggen en ons boeltje gepakt tegen een uur of 16. Nog even de plaatselijke Griekse en Romeinse ruïnes bezocht, niks speciaals voor nen Italiaan maar den doorsnee Belg geraakt daar toch wel een beetje van onder den indruk. Na dit blits bezoek wij weer verder.
We mikken nu op de iets grotere Romeinse vindplaats, Paestum en slaan daar ons tentje op. Nog een wandelingske in langs de prachtig verlichte tempels en dan nog een blaadje lezen tot de oogskes dichtvallen.
Dinsdag 11/09 Paestum-Speralonga
Vandaag staan we vroeg aan den ingang van het bezoekerscentrum en nemen rustig de tijd om alles uit te zoeken wat die Romeinen daar op poten hadden gezet. Voor wie hier een beetje in geïnteresseerd is, is dit opnieuw echt wel de moeite...
Tegen de middag zit ons ochtendbezoekje derop en trekken we alweer verder... Wat verschijnt er daar al op de kaart?? Pompei... Opnieuw ons wandelschoentjes aan en dit stukje geschiedenis ook weeral afgevinkt!
Pompei en de Vesius...
Woensdag 12/09 Speralonga
Heerlijk dagje aan het strand... Na ons stopje van gisteren besluiten we er nog twee stranddagen van te maken op een rustig camperplekkie.
Dat plekkie vinden we iets terug van Speralonga, richting Gaeta. Een mooi, rustig zandstrandje, meer moet dat niet zijn. Ne zaligen Bruscetta en nog wat onder de luifel zitten genieten.
 's Nachts begint het echter terug te regenen, Dhr. donder en bliksem zijn ook van de partij...

Donderdag 13/09 Speralonga-Viterbo
't Was te denken, het laatste dagje strand zit er niet in... De weergoden laten van zich spreken en het blijft druilerig gedurende de morgen... We besluiten een stukje op te schuiven, verder naar het noorden. Helaas, nu komt richting huis wel erg dicht in de buurt. Ons oog valt op de antieke haven van Rome. Ook dit stukje Rome zullen we van't jaar gezien hebben!
Na dit bezoek is't even twijfelen wat te doen. We schuiven nog een stukje op richting Viterbo en doen daar nog een laatste heerlijk dineetje! Het is en blijft nog altijd vakantie... De plaatselijk heer des huizes pronkt met z'n Belgische bieren maar bij zijn heerlijke pasta's, pizza's en desserts besluiten we toch nog maar een fleske wijn te kraken. De Rochforrekes, Zuizuipers en Duvels zullen we thuis wel drinken..Taverna Etrusca, moest je in de buurt zijn, echt een topperke... http://www.tavernaetrusca.net/

Vrijdag 14/09 Viterbo-Just na Bazel
Rije rije rije, stoempe, stoempe, stoempe

Zaterdag 15/09 Just na Bazel-'t strand van St.Anneke
Laatste stukje naar huis, nog ne Km of 600 en 's avonds naar het trouwfeest van den Thys en Carolien... Ook daar beleven we een zalig nachtje en... slapen we heerlijk!

zondag 16/09 Oh nee, terug thuis ofwa????